Usul Fiqh – ilmu yang dijauhi

Posted on: Wednesday, Mar 31, 2010

Usul Fiqh

Hari ni hari terakhir kuliah HIS 213 iaitu Sumber dan Prinsip Perundangan Islam. Sob… sob… sedih… setiap kali berakhirnya pengajaran saya dalam sesuatu subjek pada sesuatu semester, mesti rasa sedih… uh, sentimental sungguh.

“Sebelum saya akhiri kuliah ini, suka saya nak berpesan kepada para pelajar sekelian supaya dalami dengan bersungguh-sungguh bidang yang kamu ambil sekarang ni. Ada yang bio, ada yang komunikasi, ada yang bidang seni dan macam-macam lagi. Gali dan cari pula segala ayat-ayat al-Quran dan hadis yang berkaitan bidang yang kamu ambil. Kemudian kaji ayat-ayat tersebut, nanti kamu akan bertemu dengan rahsia-rahsia Allah yang tersingkap di sebalik ayat-ayat dan hadis-hadis tersebut. Kalau kamu bidang bio pokok sebagai contoh, carilah ayat-ayat berkaitan pokok, alam dsb. Kalau bidang komunikasi, carilah ayat-ayat berkaitan manusia, kemanusiaan interaksi manusia, alam dll. Kaji ayat-ayat ini dan lihat ia dari perspektif saintifik, sosiologi dsb. Kaitkan dengan permasalahan semasa. Gunakalah ilmu yang telah dipelajari dalam HIS 213 ni untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul dalam bidang masing-masing…”

Begitulah seorang pensyarah Pengajian Islam. Itu belum membebel lagi. Baru buat wasiat je tuuu…

Saya melihat wajah-wajah pelajar yang mengambil subjek itu semester ini. Tak ramai. Di mana-mana pun, subjek Sumber Perundangan tidak begitu digemari. Jauh beza dengan subjek Munakahat yang saya ajar juga. Bab kawin-kawin, suke benor deme ni, hihii….Penuh 1 dewan.

Subjek Sumber Perundangan Islam ini yang lebih dikenali sebagai Usul Fiqh memang sarat dengan istilah Arab, kaedah-kaedah yang agak sukar untuk dimengertikan, konsep-konsep yang berbagai, serta contoh-contoh hukum-hakam yang diambil dari pelbagai pandangan fuqaha termasuk fuqaha mu’tabar. Sat cakap pasal Mazhab Syafii, sat pasal mazhab Hanafi, kadang kala mazhab Syiah, mazhab Zohiriyyah juga disebut. Hmmm…. tak ke fenin dibuatnya terutamanya bagi pelajar bukan Syariah, yang tak faham bahasa Arab, yang tak pernah sekolah agama… bla.. bla… maka, dengan itu, semakin ramai menjauhkan diri dari subjek ini. Malah kalau di masjid-masjid dan surau-surau pun, tak ramai ahli jemaah yang sanggup menadah kitab untuk mendalami ilmu ini.

Hakikatnya, subjek Usul Fiqh sangat penting dipelajari oleh semua umat Islam. Bukan belajar surface je, tapi dalami betul-betul. Kerana apa? Kerana ia asas dalam penggubalan undang-undang Islam.

Kalau kita kata undang-undang jalan raya penting, maka pastilah asas-asas, dasar-dasar dan prinsip yang digunakan untuk membuat undang-undang itu lebih penting. Kalau prinsipnya dah huru-hara, maka pastilah kacau bilau jalan raya kita hari ni. Dan kalau asas, dasar dan prinsipnya bagus sekalipun, tapi penggubalnya tak bagus? tak faham asas, dasar dan prinsip tu? Hmm… sama juga, tunggang terbaliklah hukum-hakam yang diputuskan dan huru-haralah jalanraya kita.

Begitulah syariat Islam, di belakangnya ialah ilmu Usul Fiqh. Ilmu itu sangat mantap. Tapi pengguna ilmu itu iaitu umat Islam… adakah faham tentang asas dan prinsip dalam ilmu itu? Tahukah kita selok-beloknya? Dan kalau tahu pun, apakah memadai dengan bergantung kepada ‘lesen terbang’ untuk mengeluarkan hukum fiqh? Tepuk kepala, tanyalah, “tak sanggup jadi orang berilmu ke?”

DeliciousHotmailPrintFriendlyTwitterTechnorati FavoritesYahoo MailShare

Blog Dr. Hasanah Abd. Khafidz

Pensyarah Kanan, Bahagian Pengajian Islam, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.

This blog is a state of interdisciplinarity in me. Enjoy reading!

“Tolong saya, doktor !!!!”

Ops! Nanti dulu !!!
Saya memang doktor.
Tapi doktor yang tak boleh cucuk orang.
Saya memang doktor.
Tapi doktor yang kerjanya sembang-sembang.
Saya memang doktor.
Tapi doktor falsafah dalam bidang SYARIAH.
Bukan doktor yang boleh bedah-bedah.

Pastikan anda sentiasa up-to-date!

Tidak mahu ketinggalan membaca pos baru yang saya masukkan dalam blog ini? Hanya masukkan nama dan alamat emel anda kemudian klik 'Daftar'.
:
:

Powered by GetResponse email marketing software. Try it for FREE!

Twitter Hasanah | “Dok buat apa tu?”

Islamy The Muslim Social Network

Kebenaran Penggunaan Info DrHasanah.com

Creative Commons Licence

Kandungan drhasanah.com oleh Dr. Hasanah Abd. Khafidz dibenarkan untuk digunakan/ dishare/ dicopy-paste di bawah lesen Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Users Online

14 Users Online

Most online 511 at 26 July, 2014 @ 2:01 am



Avatar

Jasni

March 31st, 2010 at 5:30 pm
Permalink this comment

1

saya pun sedih…

[Reply]

2

HIS 213 adalah subjek kegemaran saya antara 4 subjek yg perlu diambil dalam minor pengajian islam..:D

syukran jazilan (ni je istilah arab yg plg sy terer..kih3..) buat dr.hasanah dan dr.jasni kat atas ni ^ hehe…

[Reply]

Avatar

hamizul

April 1st, 2010 at 8:57 am
Permalink this comment

3

Bagus tu ukhtie Hasanah, kena diperingatkan selalu kepada bebudak zaman le ni, idak le deme jadi tukang taklid je (muqallid) yang maleh nak memanfaatkan akal pemberian Allah…

[Reply]

Avatar

diyana

April 3rd, 2010 at 12:00 pm
Permalink this comment

4

best je belajar subjek usul fiqh..perkara yang berguna dalam kehidupan seharian..

[Reply]

Avatar

Hasanah

April 7th, 2010 at 10:48 am
Permalink this comment

5

Terima kasih semua. Hanya johari yang kenal maniam, kan… Dr. Jasni, sentimental jugak ye?

[Reply]

Avatar

Ummu Saneem

April 15th, 2010 at 1:46 pm
Permalink this comment

6

salaam yakhtie al-hanunah,
mubarak ‘alaiki ‘alal kalimaat al-mutahammisah
jazakillahu khairan wa khairul jaza’…
haqiqotan, ajibtu ilaiki bil ‘arabiah wa khottuha walaken lam yufarrijha ‘ala syasyah…
ijtahidie wallah ma’aki

[Reply]

Avatar

Hasanah

April 15th, 2010 at 5:33 pm
Permalink this comment

7

Alayki al-salam ya Mama Saneem wa baraka Allah fiki wa ahliki.
Kayf al-banat wa al-awlad?

[Reply]

Avatar

fadhilah

April 26th, 2010 at 7:14 pm
Permalink this comment

8

Salam, dr boleh tak kalau saya ambik subjek ni sebagai opsyen untuk sem depan?

[Reply]

Avatar

Hasanah

April 27th, 2010 at 11:53 am
Permalink this comment

9

Eh, boleh sangat…. ahlan wa sahlan wa marhaban bikum.
Subjek ni boleh diambil sebagai:
- minor Pengajian Islam
- kursus U
- kursus audit

[Reply]