Wajarkah umat Islam dikenakan zakat pendapatan?

Santai sikit rasanya pagi ini. Sempatlah curi-curi masa untuk intai blog ini sambil mendengar nasyid “kasihnya ibu membawa ke syurga…, kasihnya ayah tak sanggup berpisah…” yang dipasang dari CD original Adikku Sayang. Bagus CD ni sebab banyak nasyid nasihat untuk anak-anak. Jangan beli CD cetak rompak, takut berkat nasihat tu tak sampai kat hati anak-anak. Eh! Sempat pula kempen ‘belilah yang ori’!

Hari ini saya ingin berkongsi persoalan yang dikemukakan oleh seorang pembaca artikel zakat saya tempohari. Pembaca ini meminta pendapatan tentang kewajipan membayar zakat pendapatan yang diwajibkan ke atas masyarakat Islam di Malaysia. Keresahan yang cuba dikongsi ialah bahawa pendapatan yang diterima sentiasa habis diguna, malah ‘dikorek-korek’ simpanan yang ada, jadi wajarkah dikenakan pula zakat pendapatan? Tambahan pula, katanya Imam Syafii sendiri pun tak mewajibkan zakat pendapatan. Hmm… Mungkin saudara juga pernah dihantui persoalan ini. Ya lah, setiap bulan gaji yang diterima perlu digunakan untuk menampung kos kehidupan yang sentiasa meningkat (walaupun minyak dah turun!).

Jadi, berikut sedikit respon saya yang diharap dapat menjawab persoalan ini.


Persoalan sama ada Imam Syafii pernah atau tidak pernah mewajibkan zakat pendapatan bukanlah pokok persoalan dalam kewajipan membayar zakat pendapatan. Saya tidak pasti sama ada saudara seorang ahli akademik atau tidak, tetapi di kalangan para fuqaha dan ulama termasuk di Malaysia, persoalan fiqh perlu dilihat secara sangat kritis dan tidak disempitkan dengan aliran mana-mana mazhab. Dalam ilmu usul fiqh (ilmu yang membahaskan asas pembentukan hukum), di samping al-Quran, Sunnah, Ijmak dan Qiyas, terdapat satu komponen penting yang menentukan pembentukan hukum iaitu maslahat.

Dalam konteks kewajipan zakat, adalah sangat mudah difahami bahawa pada zaman awal Islam di mana aktiviti ekonomi yang utama ialah pertanian dan perniagaan, maka hukum yang disyariatkan juga sesuai dengan keadaan pada masa tersebut. Hakikatnya, pertanian dan pertanian ialah sumber utama pendapatan pada masa itu. Namun, masa beredar. Sesuai dengan satu kaedah fiqh yang menyebutkan bahawa: “tidak dinafikan bahawa hukum -terutamanya ijtihad- boleh berubah dengan perubahan masa dan tempat” dan disesuaikan dengan usul fiqh yang menitikberatkan aspek maslahat, maka sumber yang boleh dikenakan zakat juga disesuaikan dengan keadaan semasa. Pada masa ini golongan petani dan peniaga memang ramai, tetapi golongan yang menjalankan aktiviti perkhidmatan juga sangat ramai. Jika pada zaman dahulu pertanian dan perniagaan dikenakan zakat kerana ia merupakan sumber pendapatan utama, maka adalah sewajarnya apa-apa sumber pendapatan pada masa ini juga dikenakan zakat. Perkara ini disebut sebagai ‘illah iaitu komponen penting yang digunakan dalam melakukan Qiyas.

Kita lihat pada matlamat zakat yang secara tersirat memberikan manfaat kepada kedua-dua pihak: pemberi dan penerima. Zakat dapat memurnikan hati pemberi dan memberikan keberkatan pada hartanya. Zakat juga dapat mengeluarkan golongan yang miskin dan lain-lain asnaf daripada bebanan masalah yang menghambat mereka. Baiklah, apabila sumber pendapatan utama umat Islam telah berubah dari bentuk perniagaan & pertanian kepada perkhidmatan bergaji tetap, dan dalam masa yang sama kita masih mahu memakai pemahaman lama tentang kewajipan zakat, maka sudah pasti akan berlaku kepincangan yang besar dalam sistem sosial umat Islam. Yang kaya terus melipatgandakan harta manakala dana untuk membantu golongan miskin dll akan terus menyusut menyebabkan jurang antara kaya dan miskin semakin melebar. Kita perlu ingat bahawa antara peranan zakat ialah merapatkan jurang perbezaan ini.

Mewajibkan zakat pendapatan merupakan satu tindakan penting dalam memelihara maslahat umat Islam dan ia bukanlah idea mana-mana pihak yang tamak mahu memandai-mandai atas kepentingan duniawi. Malah, kewajipan zakat pendapatan ini dibincangkan dengan sangat kritis oleh para fuqaha di seluruh dunia. Mereka bukan mahu memenuhkan periuk nasi masing-masing, sebaliknya sangat prihatin dengan nasib golongan asnaf zakat yang merintih di seluruh dunia. Tidak perlulah kita berasa risau jika gaji yang diterima tidak mencukupi untuk keperluan bulanan (apatah lagi jika perlu dikorek pula simpanan yang ada). Sistem zakat tidak menzalimi umat Islam. Malah bertujuan untuk membantu umat Islam. Semakin lama saya mendalami hukum zakat, makin saya kagum dengan kebijaksanaan Allah s.w.t. Apa tidaknya, zakat hanya diwajibkan ke atas orang yang hartanya melebihi keperluan. Sebaliknya, jika apa yang ada tidak mencukupi, kita pula dibenarkan untuk memohon zakat. Jika harta kita berlebih2an maka kita diwajibkan memberi lalu kita bersyukur kerana dilimpahi rezeki yang luas dan kita tidak perlu meminta-minta. Tetapi jika kita perlu mengharap bantuan, kita juga akan bersyukur kerana ada tempat untuk kita memohon bantuan.

Perkembangan terkini di pusat-pusat zakat di Malaysia pula, kita diberikan pilihan untuk membuat pengiraan zakat sama ada pendapatan x 2.5% atau pendapatan – belanja dibenarkan x 2.5% atau yang ketiga, pendapatan – belanja sebenar x 2.5%. Llihat: Portal Zakat Selangor (negeriku!). Saya kira, ramai yang akan memilih kaedah ketiga dan terlepaslah mereka dari dikenakan zakat. Pokok pangkalnya, jangan tepuk dada tanya selera, tapi, bertafakurlah sejenak tanya di tahap mana iman kita.

Alamak! Anak-anak dah bising ajak pergi kolam renang. OK, jumpa lagi. Wassalam.

21 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *